Träna för livet.

Såg ett program om att vi bara blir äldre och sjukare.
Hur skön känns den.
Programmet gick ut på hur var vi kunde förändra eller utnyttja
vår ålderdom till det bättre och åldras mer friskt.
Hör och häpna så var inställningen till att åldras den största faktorn
att hålla sjukdomen eller åldrandet borta, en inställningsfråga att
fortfarande vilja ändra sig och bejaka sitt åldrande att inte ge upp.
Att gamla skulle vara mer sjuka som förkylda är tvärtom de blir mycket
mer sällan sjuka och har mer resistens mot förkylningar.
Sen var fåfängan en stor kraft(alla ni som känner mig vet jag tycker
det är den största drivkraften i allt) att må bra och se bra ut.
Andra bra faktorer var förstås att umgås över generationerna, dela med
sig av erfarenhet och få livet från yngre, självklara saker tycker många
men hur ser det ut i verkligheten, när dyker seniorerna upp?
Vet att Sturehof anställde äldre hovmästare för att väga upp balansen
på åldern på personalen plus att möta upp äldre gäster.
Sen den viktigaste faktorn, träning.
Inte bara att gå ut och gå utan riktig träning, muskulärt.
Så hårda pass som möjligt och gärna med tyngder och sen rörelse.
När man pressar en vikt får hjärtat och arbeta hårt inte bara musklerna.
Muskelmassan minskar med åren, från 50år så minskar muskelmassan
med 1-2%/år och muskelstyrkan med 15% per decennium och de muskelfibrer
som försvinner mest är de snabba.
Jag har känt av det här sen mitten av 40, kampsporten blir långsamma och
har nu gått över bara till boxning där jag bara håller reda på händerna.
Muskeluppbyggnaden går långsamt känns mer som att man får sträva efter att behålla det man har en ren förvaltning, tungt.
Maten sätter sig mycket snabbare och sitter fast så tiden att mejsla bort
något kilo tar längre tid och kräver betydligt mer energi.
Ni måste träna hårdare och vara noggrannare med maten desto äldre vi
blir, ni kan också se till att vara i bra form när vi kliver in i medelåldern, inte bara ytligt utan hjärta/lungor och renade organ som lever osv.
Kan måttlighet inom kost och alkohol vara en nyckel, sjukt tråkigt jag vet
men om det gör livet lite enklare framöver så kanske det är värt det.
Maten håller jag, har ju lätt med det när Locals är min arbetsplats plus ätardag när jag äter fritt, alkohol i veckorna finns inte utan tas in när
jag verkligen vill det, alkoFri öl gäller om inte festen är där.
Skulle lätt kunna leva utan alkohol idag för slippa den nedbrytningen.
Träningen är tillbaks som i tonåren, det som skiljer mest är återhämtningen
som var mycket bättre då, 5 dagar i veckan tränar/rör jag på mig ibland mer, tycker aldrig det är jobbigt känner att jag får ut så mycket av det idag och vill hålla borta förfallet så länge jag kan(fåfängan).
Hur hinner man?
Det är det minsta problemet, gympassen är inte mer än 40-60minuter
och fyspassen/cardio 50-90minuter och vad är det på en dag hur länge
sitter man med fb/instatummen på en dag, vecka eller år.
Den naturlig rörelse håller på att försvinna när vi åker hela tiden
i bussen, bilen, tunnelbanan, rulltrappan och den enda tanken vi har
är att ställa bilen så nära som möjligt när vi handlar då blir den
aktiva träningen viktigare.
Ni som är unga nu lägg en bra grund i träningen/kosten och håll
övervikten borta annars får ni kämpa med det hela livet.
Fostra era barn in i rörelsen, E-sporten(vilket jävla namn) och
socialmedia kommer alla hinna med ändå och andra förslappande saker.
Så häng på er barn, var aktiv själv, försök hitta sporter där hela
eller delar av familjen kan vara aktiva, så vi lär oss att det är
en del av vardagen.
Om ni ska få bättre senare hälft i livet så är den fysiska åldern
det viktiga och inte att den inte är äldre än din fyllda ålder
och helst tvärtom.
Kanske det mest negativa inlägg jag skrivit men jag anser att den
fysiska framtiden är viktiga än alla pensionsfonder för hur mycket
stålar ni än har sparat till ålderdom så har ni kastat dom i sjön
om du inte orkar sätta sprätt på dom.

Lev här och nu men träna för framtiden // Henrik Ryman Locals restaurang

Kommentera

