Kunskap vs Erfarenhet

Många gånger anser kunskapen viktigare än erfarenheten.
Bästa är väl både och om man inte är super akademiker.
Inom träning och kost har jag oftast känslan att erfarenheten
har större tyngd och den akademiska kunskapen är en trygghet och stöd.
Ingen bransch är så omvälvande och av nya rön kommer
hela tiden så är det svårt att ‘veta’ vad som är rätt, lite som
historia, man vet lite och lägger till mycket eget kunnande sen
helt plötsligt kommer en ny upptäckt och slår allt på sidan.
Ska ta några enkla fakta om mat som har kommit den sista tiden.
Kokosfett var det farligaste fettet för kroppen när jag började träna,
med mycket mättat fett ca 80-90% så det var livsfarligt, sen helt
plötsligt var det nyttigaste fettet av alla, man stekte, hade det i
kakor och i hälsodrinkar, kokosfettet än annan sammansättning än
animaliskt så den fett så jag ställde mig frågan?
Varför behöver vi ett fett till?
Jag älskar kokos därför kom det nya rönet som en befrielse men att
steka i det kändes onödigt dessutom tillför det inget i matlagningen
som smak som smör eller olivolja kan göra, att ha fettet som en extra
källa anser jag helt onödigt för mer energi behöver vi inte.
Stevia använde jag när vi mixade smartdrinks i början av 90talet,
så förbjudet, vi tyckte det var en bra sötningsprodukt utan insulinpåslag
och naturligt, 2011 blev Stevia tillåtet eller rättare en utvinning av Stevian, 2011 blev det tillåtet, försökt hitta större forskning på Stevia
likt aspartam men jag hittar ingen, bara för det är naturligt innebär det
inte att det i längden eller i kombination med annan gröda är super.
Sen har vi alla dieter.
Jag är ju ingen tonåring längre så jag har varit med om många olika dieter som kommer och försvinner sen återuppstår dom med nya namn och små förändringar.
Vissa hälso-Gurus hoppar mellan nya dieter och krämar ut det dom kan av andras olycka och okunskap, vissa saker kan användas och plockas ut från tvingande dieter men att hoitta en lösning för alla eller ett enda sätt som funkar tror jag kommer bli svårt, kommer in te ens gå in och stångas i dietträsket för fortfarande gäller mer motion och mindre energifel mat som lösning, det kan ni fråga alla viktsportare om dom ska gå ner i fettvikt.
Erfarenheten som jag har med mig är att alla är vi olika inför intaget av mat, vi reagerar olika, brukar likna matintag med sprit, vissa blir glada andra ledsna en del arga och några somnar, lika är det med maten vi reagerar olika.
Kunskapen är att balanserad kost är det bästa med förståelsen av olika intag om ni tränar mycket, hårt och ofta, då måste intaget testas fram till optimalt.
Vardagsmat för veckotränaren kan vara den nya tallriksmodellen som jag tidigare skrivit om, detta är inte en diet utan en förståelse.
Anser att överätning är det stora problemet per vecka som sen blir till år.
Helgen kan lätt bli dubbelt så mycket i energiintag som en hela vardagsveckan, förståelsen av energi in(mat) vs ut(träning) är viktig, testa er fram, det kommer ta tid men jag lovar att ni kommer hamna på att äta någorlunda jämt med balanserad kost med toppar som pareras innan eller efter med mindre energi intag, enkelt, logiskt och lätt att fatta men vem vill ha en lösning där vi hört det förut alla vill hitta världens största nyckellösning, tro mig den kommer inte ske!
Erfarenheten är kanske det viktigaste där många eller en har hittat sin lösning, lyssna, var kritisk och prova, oftast är det ofarliga dieter under kortare tid.
Kunskap absolut, var kritisk från vart den kom och vem betalade en undersökning, finns det ett vinstsyfte bakom, kolla upp fakta återgivaren och förkovra er själva i allmänlära i kost.
Det viktigaste kommer alltid att var, lyssna på er kropps reaktioner plus att våga äta mat och svält er inte// foodlovers //Henrik Ryman, restaurang Locals

Kommentera

