Beräkna ditt energiintag utan siffror..

Jag har nästan alltid koll på mitt energiintag i stort, inte exakt utan mer hur tallriken ser ut per måltid och vad som är på den och det viktigaste att en uppfattning per veckas energi intag.
Räknar gör jag aldrig utan vet vad enskilda varor ger, visuellt och grovt.
Om jag skulle räkna någon gång så är det för att inte ligga för lågt i intag.
Dessa enkla parametrar går jag efter.
1. Räknar aldrig energin på grönsaker och rotfrukter anser att dessa aldrig går att överäta i energi.
2. Kolhydrater vilken det än är så är ca mängd för mig 1-2dl färdig vara vad det än är, mindre vid lunch och mer efter träningen.
3. Protein ligger jag på minst en kycklingfile(150gr) i storlek vad det än är, oftast mer är inte rädd för protein, ibland skär jag bort stora fettmängder när de är synliga.
Jag har kcal tal/siffror på kolisar, protein och fett som är galet grova.
Kolhydrater 80kcal per dl, protein vid lågfett samma kcal som vikt ex kyckling, fettrikt kött 150kcal per 100gr, och flytandefett & smör ca tesked 50kcal.
Alla dessa värden är ett grovt genomsnitt och det funkar så länge du inte ska tävla i viktsporter då behöver du vara mer noggrann.
Använder Livsmedeldatabasen(app) som KCALbank på energin.
Sen har vi själva tallriken, det enklaste verktyget till att äta bra.
Först, stor tallrik äter du på? idag är det inget konstigt med 30cm tallrikar och uppåt, vanlig tallrik 25-27cm, känn av storleken, ät 1/2 tallriken med grönt och rotfrukter helt fritt i mängd, en kycklingfile i storlek(minst 150gr) eller mer, kolhydrater 1-2dl färdig vara oberoende kolhydrat och så såsen där mycket av energin gömmer sig, lågenergisåser inga problem om du vet att det är det, feta såser 1-2 teskedar och det gäller så kallade nyttiga enkel/fleromättade såser också, detta matintag gäller varje måltid, enkelt va?
Mellanmålen är det enda jag brukar kolla näringsinnehållet på produkten för att veta innehållet så det blir rätt, keso är dock en sådär lätt mellanmålsprodukt där jag vet att det är 100kcal/100gr, andra är bara lära sig mängd och läsa på innehållsförteckningar och kcal jag brukar ligga på 150-250kcal beroende på dagens intag.
Det svåra om ni är på restaurang, fråga om det är mycket energi i produkten eller vad den innehåller så kan själva veta hur mycket ni vågar ta, oftast har inte dom någon koll, kanske inte ens på en så kallad hälsotallrik, har ofta hört att aioli(en tesked 35-50kcal) är ju helt naturligt och bra fetter, javisst men galet energirikt och energi in-ut gäller fortfarande.
Färdig mat som är redan portionerad är svårt, där står oftast kcal per 100, inte totalt, ta vikten på produkten gånger kcal/100gr, då vet ni totala energin, läs sen innehållsförteckningen för att se om ni ska undvika något, den börjar alltid med den varan det är mest av i produkten sen i fallande ordning.
Så en CocaCola börjar med… japp vatten!
När ni köper färdig mat så ta bort bara det brukar vara för mycket av som kolhydrater(billigt) och se upp för feta, sockriga såser och köp till lite protein som keso, ägg för balansera upp måltiden för proteinkällan kan vara
så låg som 50-90gr/pp och det är på tok för lågt.
Dessutom hur många olika proteinkällor och kolhydrater äter vi?
Protein= vegetariskt, fisk, fågel, rött kött
Kolhydrater= pasta, potatis, ris och skvättar av bulgur, matvete..
Fett= Smör, olivolja, raps & matolja och hardcore cocos typ.
Sen har vi allt annat som rotfrukter, grönsaker som jag inte tycker ni behöver räkna undantag avokado som kan sticka väg energimässigt.
Så gå efter enkla trygga vardagskunskaper där ni har lärt er faktiska siffror som är enkla.
Sen det viktigaste, fråga mycket, ställ krav från er matleverantör eller restaurang då påverkar ni dem att kunna sin sak.
Har alltid tyckt det är så konstigt att när vi jobbar med ‘bra’ mat så blir vi alltid ifrågasatta om det stämmer energitalet eller om det verkligen bra..?
Sen när man kliver in på en restaurang där man vet att det är överenergi eller obalanserad kost frågasätter man inget alls, dag efter dag.
Mitt svar på det är att gästen vet mer om energi och bra mat men att smaken och matuppväxten med mycket socker och fett har gjort att vi göra andra sämre val där dessa smakförstärkare vinner idag och att det billigt för matindustrin med dessa råvaror för att boosta smaken och framförallt försäljningen.

Gör nu egna medvetna bra matval // Henrik Ryman, Locals restaurang

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s